Lipoedeem is een chronische aandoening, waarbij er een vettoename aan benen, billen en/of armen ontstaat die niet in verhouding is tot de rest van het lichaam. Hierdoor kan de BMI niet meer gebruikt worden als meetinstrument, maar is de omvang van de buik een goed meetmiddel om in te schatten of je onder- of overgewicht hebt.

Bij lipoedeem komt vaak ook lymfoedeem voor, deze combinatie noemen we lipolymfoedeem. Veel behandelingen die voor lymfoedeem zijn beschreven, werken ook positief bij lipoedeem.

Diagnose stellen

Hoe weet je of je lipoedeem hebt? Een dermatoloog kan de diagnose vaststellen. Een oedeemfysiotherapeut, huidtherapeut of huisarts kunnen helpen bij het signaleren van lipoedeem. Hieronder staat een tabel van klachten die vaak voorkomen bij lipoedeem, dit geeft een idee over wel of niet aanwezig zijn van lipoedeem.

Bron: Richtlijn Lipoedeem 2014

Op de website van NLNet kunt u de richtlijn downloaden. Een aanbeveling om eens door te lezen/te screenen op informatie.

Behandeling

De aandoening is helaas niet te genezen, maar de symptomen zijn wel te verminderen. Bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar het beweeg– en eetgedrag (te weinig is niet goed, te veel ook niet), vaak wordt koolhydraat-arm eten aanbevolen. Compressiekleding dragen vertraagt het groeien van de vetcellen, bijvoorbeeld therapeutisch elastische kousen (TEK) of andere compressiehulpmiddelen.

Tijdens de behandeling maken we een uniek plan, passend bij jou lichaam (bijv. andere aandoeningen/ziekten), (thuis)situatie ect. Met als doel dat je zo zelfstandig mogelijk aan de slag kunt met het verminderen van de klachten. Er is namelijk geen korte/snelle oplossing.

Informatie filmpje

Let op: dit filmpje kan beelden bevatten die als schokkend worden ervaren. U kunt eventueel stukjes doorspoelen. (zie hieronder de onderverdeling van het filmpje)
*Dit filmpje is geplaatst op juni 2014, hierdoor is de therapeutische informatie die hier wordt gedeeld, niet geheel meer van toepassing. Er zijn vele nieuwe inzichten bekend.

Vanaf 1:15min Stadium 1

Vanaf 2:18min Stadium 2

Vanaf 3:00min Stadium 3

Vanaf 5:12min Lepeltheorie (energieverdeling)

Vanaf 7:40min Oedeemfysiotherapeut aan het woord

Nieuwe inzichten Lipoedeem: Lezing over lipoedeem (2022)

Deze lezing wordt gegeven door een arts en is gericht aan zorgverleners. Hierdoor worden vele medische termen gebruikt.

Vanaf 6min worden de lipoedeem kenmerken besproken. Vanaf 12.06min wordt voeding besproken. Vanaf 13.17min wordt bewegen besproken. Vanaf 13:40min wordt oedeemtherapie besproken. Vanaf 14:45u chirurgische therapie. Vanaf 20:40min wetenschappelijke artikelen (Nieuwe inzichten). 26:34min conclusies/take home massage